Intim4Ever

Blog Intimasi Suami Isteri

FAKTOR PERUBAHAN SAIZ PAYUDARA

Saiz dan bentuk payudara wanita berubah-ubah. Sesetengah wanita memiliki sejumlah besar rangkaian tisu payudara, dan oleh itu, memiliki payudara besar. Perempuan lain memiliki jumlah yang lebih kecil dengan tisu lemak payudara kecil.

 

 

 


Faktor-faktor yang boleh mempengaruhi saiz payudara seorang wanita merangkumi:

*Volume tisu payudara

*Sejarah keluarga

*Umur

*Berat turun dan naik

*Sejarah kehamilan dan menyusu anak

*Ketebalan dan keanjalan kulit payudara

*Tingkat pengaruh hormon pada payudara (terutama estrogen dan progesteron)

*Menopos

 

Payudara seorang wanita jarang seimbang (simetris). Biasanya, satu payudara sedikit lebih besar atau lebih kecil, lebih tinggi atau lebih rendah, atau dibentuk secara berbeza dari yang lain. Saiz dan ciri-ciri puting juga berbeza-beza lebih besar daripada satu wanita yang lain. Pada sesetengah wanita, puting selalu tegak. 

 

Pada orang lain, mereka hanya akan menjadi tegak ketika dirangsang oleh sejuk atau sentuhan. Sesetengah wanita juga memiliki puting susu yang tenggelam (inverted). Puting tenggelam tidak menjadi masalah kecuali keadaan tersebut adalah perubahan baru. Oleh kerana terdapat folikel rambut sekitar puting, rambut itu di anggap pelik.

 

Puting boleh rata, bulat, atau berbentuk silinder. Warna puting ditentukan oleh ketipisan dan pigmentasi kulitnya. Puting dan areola (daerah pigmen yang mengelilingi puting susu) mengandungi serat otot khusus yang membalas rangsangan untuk membuat puting tegak. Areola juga rumah-rumah kelenjar Montgomery yang mungkin muncul sebagai kecil, mengangkat benjolan pada permukaan areola. Kelenjar Montgomery membantu melumasi areola. Ketika puting dirangsang, serat otot akan kontrak, areola akan mengerut, dan putingnya menjadi keras.

.

FAKTOR PERUBAHAN SAIZ PAYUDARA

.

Bentuk payudara dan penampilan menjalani sejumlah perubahan mengikut usia perempuan. Pada wanita muda, kulit payudara meregang dan mengemban mengikut sepertimana payudara tumbuh, membuat payudara lagi kelihatan bulat. Perempuan muda cenderung memiliki payudara lebih padat (lebih rangkaian kelenjar) daripada wanita yang lebih tua.Selama satu kitaran haid, tisu payudara cenderung membengkak dari perubahan tahap tubuh estrogen dan progesteron. kelenjar susu dan saluran ini membesar, dan pada gilirannya, payudara menahan air. Selama menstruasi, payudara mungkin akan merasa bengkak, menyakitkan, sensitif, atau kental.

 


PENGARUH HORMON PADA TISU PAYUDARA

Payudara adalah responsif terhadap interaksi kompleks hormon ini menyebabkan tisu payudara untuk mengembangkan, membesar dan menghasilkan susu. Tiga hormon utama yang mempengaruhi payudara adalah estrogen, progesteron dan prolaktin, ini menyebabkan kelenjar tisu baik di payudara dan rahim untuk berubah selama kitaran haid wanita. 

 

Oleh kerana kadar hormon berkurangan, payudara kurang penuh selama 1 hingga 2 minggu selepas haid, kerana itu, mungkin lebih mudah untuk mengesan benjolan payudara selama ini. Penurunan kadar hormon juga bertanggung jawab untuk kembali ke keadaan payudara pra-hamil setelah merumuskan penyusuan.

 

Rupa dan bentuk payudara berubah mengikut perubahan usia wanita. Pada wanita muda kulit payudara aakn menjadi tegang dan membesar mengikut tumbesaran payudaranya. Payudara pada remaja biasanya hemispherical, bulat dan sama penuh dalam semua bidang. Sebagai seorang wanita yang meningkat tua, topside dari tisu payudara mengendap ke kedudukan yang lebih rendah, peregangan kulit dan perubahan payudara terbentuk. Setelah menopause , dengan pengurangan aktiviti hormon, komposisi payudara berubah, jumlah rangkaian kelenjar dan lemak menurun dan tisu duktal menjadi komponen utama payudara. Pemgurangan jumlah kelenjar boleh menybabkan kulit payudara mengalami kelonggaran lebih banyak.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Originally posted 2012-04-13 04:07:47. Republished by Blog Post Promoter

Categories: INFO PAYUDARA

Leave a Reply